Bloggaajat
ovat henkilöitä, jotka kirjoittavat blogeja. Blogi on verkkosivu tai sivusto
johon, ihminen tai ihmiset kirjoittavat säännöllisesti tekstejä. Nämä tekstit
voivat koskea mitä tahansa mistä voi vain kirjoittaa säännöllisellä pohjalla.
Blogeja voi kirjoittaa esimerkiksi ruuanlaitosta, häistä, urheilusta,
televisiosta, musiikista, muodista. Jopa yritykset kirjoittavat blogia hankkiakseen
lisää asiakaskuntaa. Harkitsetko bloggaamista? Tarkemmin sanottuna
yritysbloggaamista? Tässä sinulle bloggaajan do’s and don’ts!
Ennen
kuin perustat blogin, mieti tarkkaan minkä tarpeen blogi tyydyttää. Onko
tarkoituksesi tutustua toimialasi sidosryhmiin? Tarjota asiakkaillesi nopeasti
ja vuorovaikutteisesti tietoa ja näkökulmia? Parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä?
Kun syyt blogin perustamiselle ovat selvillä, sinun tulee määritellä blogin
kohderyhmä ja sen tarpeet. Näiden perusteella tarkennetaan blogin rooli
markkinoinnissa ja asiakassuhteiden luomisessa. Yritä miettiä ketä blogisi
oikeasti kiinnostaa ja tee siitä sen mukainen.
Ole
asiantunteva ja kirjoita vain aiheista, joista pystyt kertomaan. Kun onnistut
tässä, se auttaa profiloimaan yritystä haluamaasi suuntaan. Jos kilpailijoilla
on blogeja, lue niitä ja tee omastasi parempi! Luo itsellesi persoona ja pysy
siinä. Nauti palautteesta, se kehittää sinua ja blogiasi. Oma domain on
hyödyllinen - jos sellaista ei vielä ole niin hanki se heti! Sen avulla
varmistat eri linkkien ja kirjanmerkkien etc. toimivuuden pitkälläkin
aikavälillä. Linkit ovat hyötyasemassa – sinut löydetään helpommin hakukoneissa
ja yhteys muihin sivustoihin tiivistyy. Ole asiakkaisiin vuorovaikutuksessa. Se
lisää yrityksen ja brändin tunnettavuutta. Ehkä myös kuluttajat innostuvat
teidän tuotteista ja palveluista. Muista intohimo – sillä se paras blogi
syntyy!
Tässä
sinulle vinkkejä mitä jättää pois mahdollisista yritysblogeista. Tärkein asia
kaikista on olla paljastamatta blogissa yrityssalaisuuksia, se johtaa
vaikeuksiin! Yrityksen talousasiat kuuluvat yritykselle ja jos mahdollisesti
niistä joku haluaa puhua, niin se on johtaja-arvossa oleva henkilö. Iso virhe
on myös mainostaminen. Ketään ei kiinnosta lukea mainoksia. Kun valitset
aiheen, valitse se sen perusteella mikä ihmisiä kiinnostaa, älä kirjoita siitä
minkä toivot ihmisiä kiinnostavan. Blogi ei myöskään ole yrityksen yleinen
tiedotuskanava. Blogissa voit kertoa tuotteista ja palveluista, mutta älä
painota sisältöä sen mukaiseksi. Surkeat blogit eivät kerää kommentteja ja se
estää kehittymistä. Kritiikkikin voi olla hyväksi.
Kun
olet vasta aloittamassa bloggamista ja uutta blogia, kohdista huomio
ensisijaisesti sen sisältöön. Kuvat ja muu hässäkkä tulevat sitten perästä.
Blogia ei voi kutsua blogiksi ennen kuin siellä julkaistaan tekstiä, joten
muista olla aktiivinen. Kun olet bloggaaja, pyri käyttämään turha joutoaika
miettimiselle. Älä heitä hukkaan loisteliasta aikaa mitä bussissa istuminen
jne. ovat. Ne ovat sitä parasta blogin suunnittelulle. Muista että blogisi on
olemassa ihan oikeasti, joten älä epäröi kertoa siitä muille. Harvemmin näitä
blogeja sattumalta löytää. Älä tavoittele suurta yleisöä heti, koska blogit
tarvitsevat aikaa. Älä koskaan sensuroi kommentteja blogissa!
Haluatko oppia lisää blogimarkkinoinnista? Käy katsomassa http://www.blogimarkkinointi.fi/!
Tiimi 2: Aalto, Basili, Hynninen, Irpola ja Korhonen
No comments:
Post a Comment